Nederlands English 

HISTORY OF THE MUCH REGRETED AIRFIELD

                                                                                                                                                                                                   
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            THIS TOPIC WILL MAINLY BE EDITED IN THE FLEMISCH (Dutch) or ENGLISH LANGUAGE. DEPENDING THE SOURCE..

                                                                                                           
                                                                                                                                                                                                                                                     

                                                                                                                        SINT-DENIJS-WESTREM

De terreinen waarop de hallen van Flanders Expo staan waren ruim honderdzeventig jaar geleden het exercitieveld van het Gentse stadsgarnizoen. Het meest bekend werden ze echter als het vliegveld Sint-Denijs-Plein. Hierna het kronologisch overzicht van een bewogen geschiedenis.
Click to zoom the image

1785 - First Air Balloon 

Click to zoom the imageDe Gentenaars volgden de luchtvaart ontwikkelingen op de voet. Al in de 18de eeuw ging hier de eerste luchtballon de hoogte in.
Op 19 november 1785 vertrok de Fransman François Blanchard in zijn montgolfière op de Bijlokemeersen. Hij was enkele maanden voordien als eerste met een luchtballon het Kanaal overgestoken. Twee vaten vitriool volstonden om zijn ballon met warme lucht te vullen. Door het slechte weer kwam hij voor de Scheldemonding in zee terecht. Blanchard overleefde het avontuur en kreeg bij zijn terugkeer in Gent een feestelijke ontvangst. De bisschop schonk hem een snuifdoosje van goud.

1823 - Willemsveld ...

De Nederlanders kopen een terrein in de wijk Maalte voor 34.938 gulden. Het krijgt de naam van " Willemsveld " en moet dienen als exercitieterrein voor het in Gent gelegerde garnizoen.

1830 - Re-naming Willemsveld

Het oefenveld wordt kortweg  " Sint-Denijsplein " genoemd.

1838 April - Aanleg hippodroom.

Het stadsbestuur besluit naast het plein een hippodroom aan te leggen. De "Maatschappij voor de paardenloopwetstrijden en de paartdenteelt in de beide Vlaanderen" organiseert er fel gesmaakte paarderennen.
                                            Foto's from publication "HET VLIEGVELD"
                                            Door Ewald Delbare
                                                Wie had dat gedacht... "Den Derby" .....

1908 - 1909 : Aéro-Club des Flandres

.
Document ontvangen van Daniël NEYT op 17 Sep. 2012

Tekst SDW in beeld - Het Vliegveld - Ewald Delbaere.

Op het einde van de vorige eeuw waren er te Gent reeds verschillende ballonvaarders, die tijdens de zomer regelmatig vluchten maakten en in de winter voordrachten organiseerden in de "Cercle Artisique et Littèrair".
Deze ballonenthousiasten stichtten in 1902 de "Aéro Club des Flandres" De "A.C.d.F. was gegroeid uit de "Automobile Club des Flandres." We vonden dan ook in het bestuur ervan dezelfde personen

Président d'honneur : Joseph de Hemptinne
Président : Aug. de Breyne
Vice-présidents : Albert Feyerick, Firmin de Smet.
Sécretaire général : Edm. Vander Stegen.
Sécretaire adjoint : Alfred de Witte.
Membres: Léon de Kerchove de Denterghem,
Arnold Vander Haeghen, Georges Bauwens,
Mast de Maeght, Joseph de Hemptinne,
baron Oscar van Loo,  baron Harold Herry, Octave Vander Haeghen, Ernest Maeterlinck, Jules Mechelynck.
Commission d' Aérostation:
A. de Breyne, Edm. Vanderstegen,Oct. Vander Haeghen,
Théophile Liefmans, Georges Bauwens,Baron Harold Henry.
Commission d' Aviation: 
A. de Breyne, Edm. Vander Stegen, Commandant Craeme,
Ernest Prayon, Alb. Feyerick, Goetgebuer.

Pavillon : Flamme triangulaire jaune bordé  vert.

2 Juni 1908 - De "Farceman"

                                                                                      Henry FARMAN
Text uit " WAAR IS DE TIJD"

Na Parijs was Gent de tweede stad ter wereld waar vliegmeetings werden gehouden voor een betalend publiek. Op vraag van de Aéro-Club des Flandres kwam de Fransman, Henri Farman i mei 1908 zijn kunsten demonstreren op een vlakte in de havenbuurt, al vlug het Farmanplein genoemd. Een barnumreclame kondigde zijn komst aan. Door het slechte weer hadden zijn eerste pogingen geen succes. Tweeduizend Gentenaars zagen enkel hun centen vliegen en doopten Farman om in "Farceman". Pas op 27 mei maakte zijn aëroplane enkele sprongetjes tot op een hoogte van .... drie meter
Op 30 mei nam hij in Gent de eerste passagier aan boord, Ernest Archdeacon, en steeg met zijn vriend en geldschieter tot zeven meter 'hoog' over 1241 meter. Hierdoor won Farman de prijs Charron van 2.000 goudfrank voor de eerste vlucht met een medereiziger aan boord.
De volgende dag ging de eerste vrouwelijke passagier in de lucht, Pauline Pottelberghe de la Potterie, dochter van de burgemeester van Desteldonk. Zowat 20.000 toeschouwers waren er getuige van.
Inbreng van Jean-Pierre Lauwers;

Te Gent werd in feite de allereerste echte vlucht met één passagier gemaakt door Farman met Archdeacon!
Delangrange maakte enkele tijd voordien een jumpke van ergens 50 m te Parijs met Farman als passagier! Dat wordt in feite als eerste passagier aanschouwd vanwege de chauvinistische Fransen! 
Trouwens het zou zo zijn dat ook Farman te Gent de eerste vrouwelijke passagier(ster) mee de lucht in nam!(Ene Juffrouw Pottelsberghe de la Potterie of zo!Dat staat in de Lecturamaboeken dacht ik!
Ook dat wordt officieel aan Delagrange toegeschreven terwijl dat nochtans later was! (Te Turijn!) Maar dat is blijkbaar de officiele record registraties (FAI!?) ontgaan!
Misschien was er te gent geen officiële vaststelling?
De aëroplane van Henri Farman verlaat de loods van de Aéro-Club voor één van zijn vliegpogingen in mei 1908

1910 - First aircraft Take-Off 

Vanop het exercitieveld stijgt het eerste vliegtuig op. Piloot Albert Villé weet zijn toestel zeven meter hoog te brengen, waarna het neerstort. De man bleef ongedeerd.

1910 Het eerste slachtoffer van de Belgische luchtvaart.- Daniël KINET - First Belgian aviation victim


Meer over deze crash ga naar in topic "Aircraft Crashes" via deze link -

More details, click on  link button "AIRCRAFT CRASHES"



Aircraft Crashes

1913 - Verhuis naar Sint-Denijs-Westrem - Grote vliegmeeting


Tekst uit "WAAR IS DE TIJD"  nr2

Voor de grote vliegmeeting tijdens de Wereldtentoonstelling van 1913, verhuisde de Aëro-club des Flandres naar het Sint-Denijsplein, omdat dit terrein dicht bij de expo lag. De beloofde Duitse zeppelin kwam niet opdagen. Kwatongen beweerden dat de Belgische militaire overheid zich uit vrees voor spionage tegen de komst had verzet. Wie wel kwam was Adolphe Pégoud. De franse piloot had pas de "Luchtacrobatie" uitgevonden en trok met "Expérience" in triomf door Europa, vergezeld van de toestelontwerper Louis Blériot. Op 3 november voerde hij drie kwartier lang de meest halsbrekende stunts uit boven een verbijsterd publiek, dat tevoren amper een vliegtuig had gezien.

1913 - Eerste luchtpost op het Europee continent - Henri CROMBEZ

.
Henri Crombez (1893 – 1960) was een Belgische luchtvaartpionier. Tijdens de Wereldtentoonstelling van 1913 kende Gent een luchtvaartprimeur: de eerste luchtpost op het Europese continent. Die werd verzorgd door de 19-jarige Henri Crombez, op initiatief van de Aéro-Club de Flandres en in samenwerking met de Regie der posterijen. Met zijn Deperdussin-eendekker vloog Crombez gedurende vier maanden heen en weer tussen het vliegveld van Sint-Denijs-Westrem en verschillende Belgische steden (van 1 mei tot 25 augustus 1913). Voor die gelegenheid werden duizend briefkaarten gedrukt met het opschrift ‘Poste Aérienne – Flying Post'. Piloot Henri Crombez was er al in 1911 in geslaagd een dubbele vlucht over het kanaal uit te voeren. Tijdens WO I voerde hij als vrijwillig oorlogspiloot een van de eerste verkenningsvluchten uit boven de Duitse grens. Nadien werd hij de persoonlijke piloot van koning Albert I.


.

                                                                                                                                                       

                                                                                                                                                                              Henri Louis Benjamin Ghislain Crombez , né à Bruxelles, le 27 avril 1856 et décédé le 23 janvier 1941 à Taintignies fut un homme politique belge francophone libéral. Il fut le fils de François Crombez.



.

Deperdussin Vliegtuig

Het verhaal van Déperdussin is een verhaal van succes, met een tragisch einde. De Société pour les Appareils Déperdussin begon in 1910, maar was in 1913 al weer afgelopen met de arrestatie van Armand Déperdussin wegens fraude, waarna zijn fabriek werd overgenomen door Louis Blériot, die echter de ontwerper Louis Béchereau in dienst hield. Op de foto een type B met een zevencylinder 50PK Gnome-stermotor. De spanwijdte van de vleugels was 8m.80, de lengte van het toestel 7m.60. De romp was gebouwd van essen- en sparrenhout bekleed met geolied katoen. De snelheid was iets boven de 100 km/u.

.


                                                                                                                                                                                        2013  bpost viert de 100ste verjaardag van de eerste luchtpostvlucht op het Europese continent met twee gegraveerde postzegels aan de hand van Guillaume Broux.

                                                                                                                                                                                                                                        Onderwerp :                Evocatie van 100 jaar eerste luchtpostvlucht in België (en op het Europese continent)
                                                                                                                                                                                                                                        Creatie :                Jean Libert & Guillaume Broux
                                                                                                                                                                                                                                        Waarde :                3 wereld
                                                                                                                                                                                                                                        Formaat :                formaat van het blaadje: 160 mm x 112 mm
                                                                                                                                                                                                                                        formaat van de postzegels: 48,75 mm x 38,15 mm
                                                                                                                                                                                                                                        Drukprocédé :                gecombineerde raster- en staaldiepdruk
                                                                                                                                                                                                                                        Aantal platen :               
                                                                                                                                                                                                                                        Velindeling :                2 postzegels
                                                                                                                                                                                                                                        Tanding :                11½
                                                                                                                                                                                                                                        Papier :                gegomd wit litho FSC
                                                                                                                                                                                                                                        Bestelcode :                1309BL

1913 - Airshow executed by " Adolphe PEGOUD "

Tekst uit "WAAR IS DE TIJD"  nr2

Voor de grote vliegmeeting tijdens de Wereldtentoonstelling van 1913, verhuisde de Aëro-club des Flandres naar het Sint-Denijsplein, omdat dit terrein dicht bij de expo lag. De beloofde Duitse zeppelin kwam niet opdagen. Kwatongen beweerden dat de Belgische militaire overheid zich uit vrees voor spionage tegen de komst had verzet. Wie wel kwam was Adolphe Pégoud. De franse piloot had pas de "Luchtacrobatie" uitgevonden en trok met "Expérience" in triomf door Europa, vergezeld van de toestelontwerper Louis Blériot. Op 3 november voerde hij drie kwartier lang de meest halsbrekende stunts uit boven een verbijsterd publiek, dat tevoren amper een vliegtuig had gezien.
Unieke bijdrage Jean-Pierre LAUWERS (Dec 2008)

1914 - 18

Click to zoom the imageTekst SDW in beeld - Het Vliegveld - Ewald Delbaere.

Op 4 augustus 1914 vallen de Duitse troepen België binnen, en na amper drie weken is het grootste gedeelte van ons land bezet. Op 10 oktober valt Antwerpen en eind loopt de Duitse aanval vast in de IJzervlakte.

Gent en St.Denijs komen in het "Etappegebied" (de tweede lijn na het front") te liggen. Reeds vlug ontdekken de Duitsers de waarde van het St.Denijsplein als vliegveld, en eind 1914 installeren ze er het "Etappen-Flugzeug-Park nr. 4, uitgerust met verkenningstoestellen.

1918 - 1928

Tekst SDW in beeld - Het Vliegveld - Ewald Delbaere.

Na het verdwijnen van de Duitsers en nadat de R.A.F., die het vliegveld korte tijd in gebruik had, werd het St.Denijsplein opnieuw exercitieplein van het leger.
In de kazernegebouwen van Maaltebrugge waar tijdens de oorlog van 14-18 de Duitse "Flieger-truppe" waren ondergebracht, namen in het begin van de jaren 20 de aanvalswagens hun intrek.

In april 1928 kwam koning Albert naar St.Denijs en overhandigde aan kolonel Deprez de standaard van het regiment. De kranten vermeldden met nadruk dat de koning zijn rede eerst in het nederlands en daarna in het frans uitsprak.
Voor vele jonge dienstplichtigen uit St.Denijs was het regiment tanks een welkome gelegenheid om "Hunnen troep te doen" in eigen dorp.

De "Aêro-club des Flandres" eens zo bloeiend voor 1914, bestond enkel nog op papier en had geen enkele activiteit meer als luchtvaartclub.

Gent-St.Denijs, een volwaardige luchthaven...?

Tekst SDW in beeld - Het Vliegveld - Ewald Delbaere.

In 1928 maakte men op voorstel van een bouwpromotor, een studie om het St.Denijsplein uit te bouwen tot een luchthaven van 1st rang met een oppervlakte van 45 Ha. Als toegang was een dubbele boulevard voorzien, die rechtstreeks verbinding gaf met het St.Pietersstation. De kosten werden geraamd  op 18 à 20 miljoen Bfr. en waren gedeeltelijk voor rekening van de stad Gent. Maar ... de staatskas stond er op dat moment  niet zo best voor en het plan werd na veel over en weer gepraat in 1934 afgeschreven.

In 1935 had men een nieuw plan klaar, uitgewerkt door architect Armand De Block en aangepast aan de toen reeds geprojecteerde autosnelweg Brussel-Oostende. Er was toen zelfs een autostrade voorzien naar Kortrijk, die in het tracé van de vroegere spoorlijn (De Pintelaan) volgde. Het vliegveld zou 47 Ha. groot worden, en voorzien zijn van de nodige accomodatie voor internationale vluchten. Rond het vliegveld zou men een kompleet nieuwe woonwijk aanleggen, waarin zowel villa's als rijhuizen voorkwamen. Kosten; 60 miljoen.  De promotoren hadden een handig rekensommetje uitgedacht. Ze becijferden dat de verkoop van de gronden rond de luchthaven 100 miljoen zou opbrengen en de stad aldus nog een winst van 40 miljoen zou maken. De burgemeester had wel oor voor deze voorstellen, maar speelde zeker en vroeg advies aan de diensten voor de luchtvaart in Brussel. Het antwoord kwam onder vorm van een nieuw voorstel. Kosten 30 miljoen en te dragen door de stad Gent. Gezien de staatskassen blijkbaar chronisch leeg zijn en het winstgevend project niet mocht worden uitgevoerd, verwees de raad beide plannen naar de lade waar het ontwerp van 1928 reeds was opgeborgen.

Kreeg St.Denijs geen vliegveld, het kreeg een 21 m. hoge vuurtoren, met een draaiende lamp van 1500 w. Deze diende als baken voor nachtvluchten Brussel-Londen. Tot ver in de omtrek was dit licht te zien.

Het was tijdens de mobilisatie van 1939 dat de staat belangstelling kreeg voor het St.Denijs plein.

1933 Vliegmeeting


                                                                                                                                                                                                                                                                  Beide documenten van Daniël NEYT (17 Sept. 2012)

1934 - International airmeeting.

Internationale vliegmeeting van 20 mei 1934.

1935



Oprichting van een 21 meter hoge lichtbaken met een draaiende lamp. Andere bakens werden gebouwd in Denderleeuw, Ruislede en Stene bij Oostende voor de afbakening van de vliegroute Brussel-Londen.

1935 - 7 November » Stichting G.A.C.  (Ghent Aviation Club)



.





.
 

1939 - 1945

Een zeer interessante link ontvangen van De Heer Philippe Van Burm;

Het Duitse Vliegveld te Sint-Denijs-Westrem uit WO I en II

http://www.bunkergordel.be/14.010%20Duits%20vliegveld%20te%20Sint%20Denys%20Westrem.htm

Thanks Philippe !

1 januari 1945



Op die dag startte "Operatie Bodenplatte". een verrassingsaanval op SDW door de Luftwaffe.
Tijdens die aanval gingen 32 Poolse Spitfires verloren, waarvan 14 op de grond. Verder werden nog 2 B-17, een Short Sterling een Mosquito en drie Avro Ansons in brand geschoten.
Bij de Polen kwamen twee piloten om het leven, nl. P/Lt Powierza & F/O Chojnacki. Ook drie grondpersoneel overleefden de aanval niet.
Voor hen werd een gedenkplaat op 13 augustus 1954 onthuld op de loods van het vliegveld. De gedenkplaat werd later overgebracht naar de Poolse Winglaan.



                                                                                               

































                                                    Foto Guy Luyens

1946 - "Regie der Luchtwegen" taken charge of SDW

Tekst & foto uit "Kroniek van de Luchtvaart in & rond Gent " van Piet Dhanens  & F. Verstraeten

Na de ontruiming van het vliegveld door de RAF werd  het vliegveld uitgebaat door de "Regie der Luchtwegen" (RVA) die het voor onbepaalde tijd in huur nam met de toestemming van de stad Gent, eigenaar van het Exercitieveld. Het vliegveld kreeg een erkenning van 3dekategorie met ICAO Code EBGD/EBGT
Er werden twee hangaars in golfplaten overgenomen (vermoedelijk  tweedehands van het leger) en opgetrokken op het vliegveld.

Oude controletoren. Het gebouw was de toegang tot het vliegveld (verzameling mevr. De Vresse)

.

Dit is een unieke foto, courtesy Jan Cortvriend.
Hier ziet men de aanleg van de autostrade, en de vroegere ingang van de luchthaven.

1946 - 7/8 September - Official re-opening SDW airfield + Remember Sabena DC-4 OO-CBG



Click to zoom the imageZondag, 8 September ; Heropening vliegveld met vliegmeeting naar aanleiding van de herdenking van de bevrijding van Gent.

Op initiatief van de GAC met medewerking van het stadsbestuur van Gent, de provincie en het ministerie van verkeerswegen, werd een grote luchtvaartshow op touw gezet ter herdenking van de eerste verjaardag van de bevrijding van Gent. Hoewel het gehele opzet kaderde in de naoorlogse euforie van patriottisme, werd ook het commerciële aspect niet vergeten. De show viel immers toevallig samen met de opening van de eerste "Jaarbeurs der Vlaanderen". Het spektakel begon reeds op zaterdag 7 september, toen de vliegtuigen in golven, de een na de andere, neerstreken. De eerste waren de "349st en het 350st Belgisch squadron in de RAF met hun Spitfire's, in totaal 24 toestellen. Daarna een Frans jacht escadrille met 12 "Thunderbold's" van de befaamde groep "Dauphiné" onder het commando van Trémolet e Hugo, befaamde oorlogspiloten. Engeland had een tweemotorig passagierstoestel gestuurd, de Bristol "Wayfarer" (Freighter) waarover de kranten met ontzag schreven dat het 36 passagiers + vracht kon vervoeren.
Zoals het hoort kwam de minister "Des Communications" de heer Rongvaux, ook per vliegtuig. Het was een viermotorige DC-4 van de SABENA, en zeker het grootste toestel dat ooit op St?Denijs is geland en terug opgestegen.

Bron : "Sint-Denijs-Westrem in beeld" deel 2 HET VLIEGVELD van Ewald Delbaere.
Picture courtesy Luc Van Wijnsberghe (received on 8 Mar 2007) Thanks Luc



Click on picture to enlarge
22 Okt 2008 - Volgende mail ontvangen van Hugo Luyckx i.v.m. de deelnemende  DC4 van Sabena; Thanks Hugo

De aanwezige Sabena Douglas DC-4-1009 (constructienummer 42986) de,gloednieuwe nog niet in het register ingeschreven,OO-CBG was die een tiental dagen later,op 18 september met bestemming New York zou neerstorten (04.15 u locale tijd) 35 km ten zuid-westen van Gander op Newfoundland (Canada),waar zou bijgetankt worden.  De oorzaak zou het slechte weer en een beoordelingsfout van de piloten zijn geweest.  Er was al een eerste tussenlanding gemaakt te Shannon (Ierland).Van de 7 bemanningsleden was er 1 overlevende,en van de 37 passagiers waren er 16 overlevenden.  Het wrak ligt nog steeds op dezelfde plaats en de slachtoffers liggen er begraven.  Er is ook een monumentje opgericht.  Ik ben in oktober 2003 met m'n levensgezellin de plaats per helicopter gaan bezoeken.  De plaats ligt erg afgelegen,is zeer moeilijk te bereiken en kreeg de naam St. Martin-in-the-Woods.  In ons gezelschap was Frank Tibbo,de locale auteur van een boek over de ramp met als titel "Charlie Baker George" (waarvan al twee herziene herdrukken).Het ongeval en de reddingsoperatie kregen veel weerklank in 1946,vooral in Canada en de Verenigde Staten,omdat het de eerste grootscheepse reddingsactie was met helicopters.  Samuel (Sam) Preston Martin III,M.D. (1916-1996),kapitein bij de U.S. Army had de leiding van de hele operatie.

Hugo Luyckx.
Update Dec 2008 - Nieuwe uitgebreide tekst ontvangen van Hugo Luyckx

Voor de vliegmeeting (zoals een airshow vroeger werd genoemd) van zondag 8 september 1946,de eerste in ons land na de oorlog,kon men kiezen tussen vier inkom-prijsklassen,20 (0,50 euro),50,75 of 200 Belgische frank,dus vrij duur voor die barre tijden,en ze viel samen met de opening van de eerste Jaarbeurs der Vlaanderen. Het initiatief ging uit van de stad Gent,in samenwerking met de provincie Oost-Vlaanderen,het ministerie van verkeerswezen en de GAC (Ghent Aviation Club).Ze werd georganiseerd in het kader van de feestelijkheden ter gelegenheid van de heropening (na de oorlog) van het Gentse vliegveld,alsook van de tweede verjaardag van de bevrijding (uit de Duitse bezetting) van Gent en het einde van de tweede wereldoorlog in België.  De plaats van het gebeuren was het nu verdwenen Gentse vliegveld (tegenwoordig Flanders Expo) van Sint-Denijs-Westrem,waar reeds op zaterdag de 7de de meeste,vooral militaire,binnen-en buitenlandse deelnemers aankwamen.  Na het eigenlijke gebeuren op zondag,landden er op maandag de 9de twee Junkers Ju-52 kisten van onze nationale luchtvaartmaatschappij,waarmee voor de medewerkers van de feestelijkheden luchtdopen zouden worden uitgevoerd.  Op de meeting zelf was er ook het passagiersvliegtuig Douglas DC-4-1009 "Skymaster" (constructienummer 42986/46) met registratie OO-CBG ( Oscar Oscar-Charlie Bravo Golf) van Sabena te zien.  Het toestel was vanuit Brussel toegekomen met aan boord de toenmalige minister van communicatie,de heer Rongvaux. Het is het grootste vliegtuig dat ooit op de Gentse luchthaven zou landen en opstijgen.  Na een demonstratievlucht keerde de "luchtreus" terug richting thuisbasis.  Tien dagen later,op woensdag 18 september 1946,zou de machine neerstorten.  Het toestel was,toen dit drama zich afspeelde,nog niet in het Belgisch burgerluchtvaartregister ingeschreven terwijl het op 12 augustus 1946 officieel in dienst was genomen en zelfs al op 5 juli 1946 als eerste van dat type bij de Belgische airline een transatlantische inhuldigingsvlucht naar "de nieuwe wereld" had gemaakt.  De bestemming van de rampvlucht vanuit Haren/Melsbroek was ook dit keer New York (Verenigde Staten),met een eerste tussenlanding op Shannon (Ierland).Het gebeurde om 04.12 u (08.42 Belgische tijd) ongeveer 20 minuten voor de landing,35 km (21,9 mijl) ten zuid-westen van Gander op de Britse kolonie Newfoundland (sinds 1949 Canada),de tweede tussenstop waar bijgetankt moest worden.  De oorzaak zou het slechte weer (regen,wind,mist),de duisternis en een beoordelingsfout van de piloten zijn geweest.  Het wolkendek,waaronder de cockpit bemanning wilden gaan vliegen hing zo laag dat de airliner de bomen raakte en verongelukte.  Onder de 7 bemanningsleden was er 1 overlevende (een vrouw),en van de 37 passagiers werden er 17 gered (7 vrouwen en 10 mannen).Van de 44 inzittenden,van verschillende nationaliteiten,hadden het er dus 18 overleeft. Eén overlevende man echter zou te Gander in het ziekenhuis aan zijn bij de crash opgelopen verwondingen overlijden enkele dagen nadat de eerste vijftien geredden naar huis mochten.  Zijn stoffelijk overschot werd in België ter aarde bestelt.  De twee zwaarst gewonden zijn begin oktober ook kunnen huiswaards keren.  Het ongeval en de reddingsoperatie waren wereldnieuws en kregen veel weerklank in die tijd,vooral op Newfoundland,in de Verenigde Staten en België,omdat het de eerste grootscheepse resqueonderneming met helicopters was.  Dat was toen een vrij nieuw luchttransportmiddel,en de twee wentelwieken die men hiervoor wilde gebruiken,een Sikorsky HNS-1 (militaire versie van de R-4) met registratie 39051 en een Sikorsky HOS-1 (militaire versie van de R-6) met registratie 23470,moesten van twee verschillende militaire bases in de Verenigde Staten komen.  Ze werden gedeeltelijk ontmanteld in twee Douglas C-54 Skymaster (militaire versie van de DC-4) geladen en naar Gander overgevlogen alwaar ze terug ineen gezet werden.  Deze toestellen waren echter niet voorzien om gewonden op draagberries te vervoeren,en daarom werd besloten om met de HNS-1 de slachtoffers aan de buitenzijde van het toestel te vervoeren.  Voor de HOS-1,die binnenin wel plaats had voor een draagberrie,had men ter plaatse een oplossing bedacht om de berrie in de heli te krijgen.  Men maakte vooraan in de plastic koepel een groot rechthoekig gat,dat weerafgesloten kon worden.  Het reddingsepos speelde zich af in een enorm bebost en waterrijk gebied.  Omdat het toestel volledig uit koers was geraakt voor het neerkwam,werd er door de zoekvliegtuigen die waren uitgestuurd om een eventueel wrak te vinden op de verkeerde plaatsen gezocht,boven zee door een Boeing PB-1G (transportversie van de B-17G bommenwerper),registratie 77247 en boven land door twee Consolidated PBY-5A Catalina,registratie 34008 en 48314.Deze drie toestellen maakten deel uit van de CGAD (Coast Guard Air Detachment),een onderdeel van de USCG (United States Coast Guard) en gebaseerd op NAS (Naval Air Station) Argentina een Amerikaanse basis op Newfoundland van waaruit ook operaties werden uitgevoerd op internationaal vlak binnen NORLANTPAT (North Atlantic Ocean Patrol).Men vroeg aan alle bemanningen van vliegtuigen die het gebied overvlogen om uit te kijken naar het vermiste toestel en de gecrashte Sabenamachine werd uiteindelijk dezelfde dag nog ontdekt door de bemanning van een DC-4 verkeersvliegtuig (registratie NC344) van TWA (Trans World Airlines) uit de Verenigde Staten op weg naar Gander,die de verkeerstoren van die luchthaven op de hoogte bracht.  Dat toestel is blijven rondcirkelen boven de plaats van het onheil tot het door het Catalina toestel 48314 werd afgelost.  Het watervliegtuig was door de toren van Gander opgeroepen om te bevestigen dat het wel degelijk om de onfortuinlijke Sabena OO-CBG ging. Vóór de eerste van drie reddingsploegen,die avond op de plaats van het ongeval was aangekomen had men vanuit Catalina watervliegtuigen aan valschermen al tenten,kleding,voedsel en geneeskundig materiaal gedropt.  De eerste ploeg,onder leiding van captain Sam Martin van de US Army,kwam drijfnat toe op de rampplaats omdat twee keer een rubberbootje was omgeslagen in ruw water,waarbij alle medisch materiaal verloren ging.  Van manschappen op de plaats des onheils te droppen had men afgezien wegens te gevaarlijk.  Nadat de tweede en derde reddingsploeg ook ter plaatse waren,was het wachten op de heli's,die eindelijk op dag drie en vier na de crash de overlevende slachtoffers konden wegbrengen.  Het totaal aantal redders op de grond en in de lucht bedroeg 39.De gewonden werden eerst op draagberries tot aan de dichtstbijzijnde waterloop gebracht en vandaar met rubberbootjes tot aan de dichtstbijzijnde open plek in het woud gevaren waar men een houten landingsplatform had gebouwd voor de hefschroeftoestellen. Dat was nodig door de enorm drassige bodem in het gebied.  Later had men,met gedropte houten planken op een plateautje dicht bij de rampplaats ook een platform gemaakt.  De heli's vlogen dan met de gekwetsten naar het dichtstbijzijnde pond (klein meer),Caribou Lake (ook daar was zo'n platform gebouwd),waar ze overgezet werden in Catalina watervliegtuigen die hen vervolgens naar de luchthaven van Gander vervoerden.  De Catalinas vertrokken dan weer,om neer te strijken op Gander Lake,waar ze wachtten tot het hun beurt was om naar het pond te vliegen om een volgend slachtoffer op te halen.  De drie ploegen hadden elk een Catalina,48314 en 34008 van de CGAD en 34005 van de Army.  De toestellen werden speciaal uitgerust met JATO bottles,dat waren kleine straalmotoren om de Catalina meer kracht te geven om van kleinere wateroppervlakten te kunnen opstijgen.  Ondertussen dropte de PB-1G met registratie 77249 regelmatig het nodige boven de rampsite. Bij de derde ploeg waren ook civiele redders betrokken.  Het transport van de hulpbehoevenden verliep eerst per één,daarna met twee gewonden en één vlucht met drieën slachtoffer werd zelfs met een heli rechtstreeks naar Gander gebracht.  Dat was riskant,want men twijfelde of men de heli's kon betrouwen bij langere vluchten. Vandaaruit werden gekwetsten dan overgebracht naar het ziekenhuis ter plaatse. Dr. Samuel (Sam) Preston Martin III,M.D. (medical doctor) (1916-1996),kapitein bij een medisch team van de U.S. Army had de leiding over het hele gebeuren.  De plaats van de ramp St. Martin-in-the-Woods werd naar hem genoemd.  Het wrak ligt er nog steeds en de 26 dodelijke slachtoffers zijn er begraven,van de bemanning 1 vrouw en 5 mannen,van de passagiers 10 vrouwen en 10 mannen.  Tien van de slachtoffers konden niet geïdentificeerd worden en zijn in een gemeenschappelijk graf gelegd,maar er staan wel 26 individuele kruisjes.  Later zijn de lichamen van een
koppel,man en vrouw,weer opgegraven en naar België overgebracht om er herbegraven te worden.  Er is ook een monumentje opgericht.  Korte tijd na het ongeval had er in de lucht boven de crashsite nog een wereldprimeur plaats.  Er werd namelijk een rouwdienst gehouden in een vliegende Douglas C-47 Skytrain,in Europa beter bekent onder de naam "Dakota" (de militaire versie van de DC-3).Het was een drieledige dienst,Katholiek (Latijn),Joods (Hebreeuws) en Anglikaans (Engels).Er werden ook in naam van allerhande instanties bloemen uitgestrooid.  Er zijn later aan een aantal reddingswerkers uit de Verenigde Staten en Newfoundland eretekens uitgereikt door verschillende landen.  Ik ben in oktober 2003 met m'n levensgezellin de plaats per heli gaan bezoeken.  De crashsite ligt erg afgelegen en is zeer moeilijk te bereiken.  In ons gezelschap bevond zich Frank F. Tibbo (op rust zijnde krantencollumnist, ,politicus,luchtvaartmeteoroloog en vluchtleider op de luchthaven van Gander),de locale auteur die over de gebeurtenis een boek schreef met als titel "Charlie Baker George - (St. Martin-in-the-Woods &) The Story of Sabena OOCBG",uitgebracht in 1993 (waarvan in 2005 en 2006 herziene heruitgaven zijn verschenen).Tibbo gebruikt blijkbaar het fonetisch alfabet dat in die tijd gangbaar was bij legerdiensten in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië,(Oboe Oboe-) Charlie Baker George!
.



Added on 16 Mai 2013 update


                                                                                                                                                                                                                        For more information go to ; http://www.ganderairporthistoricalsociety.org/_html_4658/the_1946_58_era.htm

                                                                                                                                                                                                                          A more specific page was published after I provided additional information's as OO-CBG Photo - revisited

                                                                                                                                                                                                                                  direct link;  http://www.ganderairporthistoricalsociety.org/_html_4658/oocbg_photo_revisited.htm
                         
                                                                                                                                                                                                                                                                    **With a very nice footnote at the end of this page .....


.

1947 Internationale Vliegmeeting



                                                                                                                                                                                                                                                                                            Document, Daniël NEYT (17/09/2012)

1948 - Infrastruction 

                                                                                                                                                                                               

                                                                                                                                                                                              In 1948 werden er een controletoren uitgerust met radio, een weerkundig station, een Douane- en rijkswachtdienst gevestigd.
                                                                                                                                                                                                                          Hierdoor verkreeg het vliegveld zijn kwalificatie van internationaal vliegveld van tweede categorie.

1948 - Vliegmeeting

Foto ontvangen van Dirk De Kwik,  team member van  BAHAAT, (Belgian Aviation History Association - Archaeology Team) http://users.pandora.be/airwareurope/home.html
Deze affiche hangt in hun museum te Erembodegem en een bezoek is sterk aangeraden
Address: Leuvestraat 4B - 9320 Erembodegem (Aalst) - Belgium
Entrance fee: 2,5 euro per person, free for children under 12 years. Guided tour for groups.
Opening hours: every Sunday from 2 p.m. till 6 p.m.
The museum can also be visited on other days, contact Cynrik De Decker for more information.

1950 - Opening of the Hangar.

Click to zoom the image19 Januari

Officiële ingebruikneming van de grote hangaar





Click on picture to enlarge

Foto Jan Melkebeek
The Hangar

1953

                                               
                                                                                                                                                                                                            De regie de Luchtwegen huurt, met toestemming van het Gents stadsbestuur, het terrein tot september 1972.
                                                                                                                                                                                                                                                            Het kontrakt moet na 1972 jaarlijks worden hernieuwd

1968  BUILDING A NEW AIRFIELD FOR GHENT - LOOKING FOR INFO !!

                                                                                                                                                                                                      1971 November - Concrete runway !


                                                                                                                                                                                                                

                                                                                                                                                                                                            1974 - New Terminal Building

Introduction

1974 Juli - Poolse herdenking bevrijding (Foto's courtesy Laurent Claeys)

1977 - 75 Jarig bestaan van de A.C.d.F. - G.A.C.

                                                                          Eddy Coppens, Rudy Maes, Ewald Delbaere , Van Sprang, Bernard Willaume,Gaston De Meester, Rodolf De Jonghe, Jacques De Groote

1984  1 april (Helaas geen aprilvis)

Het Gentse stadsbestuur laat weten dat het huurkontrakt definitief is opgezegd. De terreinen zijn bestemd voor de bouw van een beurscomplex dat "Flanders Technology" onderdak moet bieden.

1984 - 29 mei

In Sint-Denijs-Westrem houdt men een hoorzitting in aanwezigheid van burgemeester Monsaert. De discussie tussen voor- en tegenstanders verloopt heftig, zoals ook de latere polemieken in kranten.

1984 - 24 sep 1984 - UITSTEL VAN EXECUTIE


                                                                                                                                                                                                          De vliegclubs nemen nog drie maanden het beheer over. Alle nutsvoorzieningen, behalve het water zijn inmiddels afgesloten.

                                                                                                                                                                                                                                                                                  Document courtesy R. DE JONGHE

1984 - 16 october - Bestuur der Luchtvaart - (Tijdelijk uitstel)

1984 - 31 December - Last flight 



                                                                                                                                                                                                                                                          De laatste vliegtuigen stijgen op vanuit Sint-Denijs-Westrem.

                                                                                                                                                                                                                                                                            31 dec 1984 - The final ATC Flightplan.

THE END 

Foto, courtesy Jan Melkebeek

1985 - Mei



Februari 1985 - Een commissie begint met de voorbereiding van het pausbezoek.

Mei 1985 - Paus Johannes-Paulus II draagt een openluchtmis op de terreinen van het vliegveld. Kort nadien start de bouw van het beurscomplex

De stoel die door de paus werd gebruikt. Is schijnbaar kort nadien gestolen...?

1985 - Hier gaat ons prachtig vliegveld - SAD SAD SAD

.
                                             
                                                                                                      Foto, courtesy Jean-Marie Luyens
                                                                                                  Brandstof chalet, AKA "Kot Van Marc 
                                                                            Marc HERY, vleginstructeur GAC.

                                                                                                              Dit was "Het Kot van Marc" ...... SHAME !!!!!!

2005 - Het beurscomplex "FLANDERS EXPO" gaat open voor het publiek.                                                                          Luchtfoto's Guy Vanderlinden 26 Mei 2005

2011 - Ondertussen heeft "IKEA" zich gevestigd en is de "KBC Tower" in opbouw.                                                            Luchtfoto's Guy Vanderlinden 22 december 2011 

13 Augustus 2014


Op 12 augustus 2014 zond AVS een reportage over de afbraak van de resterende luchthaven gebouwen, met name de brandweer hangaar en het "Control Tower gebouw"
Ik heb dit document gecopieerd en is nu beschikbaar via YOU TUBE
MET DANK AAN AVS !.
Click on YouTube icon to see the AVS video


                                                                                                                30 November 2014 - Ontvangen van Walter Van Loock.
History


Copyright (C) 2005-2006. All rights reserved.                      Last update : Thursday, December 28, 2023For info contact webcreator Guy Vanderlinden at  guy.vdl1@telenet.be